Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Amerikanskt senior fitness-företag inspirerar svenskt startup

en bild
Grundaren av Activage såg ett behov av personlig träning för seniorer i Sverige, och sökte inspiration i föregångslandet USA. Tack vare Business Swedens breda nätverk kunde Activage träffa en amerikansk partner, och har nu sina första betalande kunder.

Katja Ekvall, CEO på Activage, hade identifierat ett behov av personlig seniorträning i Sverige. Eftersom konceptet ännu inte fanns i Sverige, sökte Activage inspiration från USA som då var ledande inom utvecklingen av senior fitness program. Mer specifikt ville Activage förstå den generella marknadsbilden i USA och få en inblick i det stora utbudet av existerande senior fitness koncept inför etableringen av sin verksamhet i Sverige.

- Katja och hennes team var väldigt tydliga med vad de sökte efter, vilket förenklade våra arbetsmetoder för den amerikanska marknaden, säger Asli Sungur, Project Manager på Business Sweden.

Kontakt med amerikanska partners

Business Sweden genomförde en marknadsanalys av senior fitness-marknaden i USA. Kartläggningen av marknaden hjälpte Activage att förstå deras möjligheter att lyckas.

- USA är på framkant inom träningsindustrin, och vi såg att senior fitness var en välfungerande del i branschen. Det var väldigt värdefullt för oss att se att den här kategorin finns och att det är en miljonindustri, säger Katja Ekvall.

Efter att ha utvärderat marknaden kunde Business Sweden, tack vare sitt stora nätverk, etablera kontakter åt Activage och boka möten med relevanta personer på fitnessföretag i USA. Ett av företagen som Activage träffade blev senare deras partner och idag har de ett långsiktigt och välfungerande sammarbete.

- Vi använder en amerikansk partner till våra onlineutbildningar, främst för att deras lösning håller en mycket hög kvalitet. Det finns standarder i Europa men inte direkta krav, vilket det gör i USA. Vår partner uppfyller dessa höga krav och partnerskapet är därför mycket värdefull för oss, säger Katja Ekvall.

"Business Sweden en dörröppnare"

Det går väldigt bra för Activage. Under 2014 lanserade de sin Akademi, som erbjuder specialistutbildningar inom senior fitness. Verksamheten går mycket bra och har betalande kunder. I mars 2016 kommer Activage att öppna sitt första egna center för seniorträning i Stockholm, och ambitionen är att utöka med fler center. En av inspirationskällorna till Activagesträningscenter var det amerikanska företaget Nifty after Fifty. Activage besökte Nifty after Fifty i USA, vilket gav viktig input till Activages egna center. Att träffa de amerikanska företagen hade stort värde i Activages tidiga skede och detta var något av det viktigaste Business Sweden kunde bidra med.

- Business Sweden är en dörröppnare för att få tillgång till personer på en högre nivå. Jag tror att vi hade haft svårt att komma som litet oetablerat företag och få träffa de personer som vi fick träffa och framförallt att få det mottagande som vi fick i USA, säger Katja Ekvall.