Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Svensk miljöteknik vinner mark globalt

en bild
WaterVisions produkter inom miljöteknik saknar i dagsläget konkurrens. Exporten går till flera länder och med hjälp av Business Sweden har de nu även fått ut sin vattenreningsprodukt till fyra elbolag i Australien.

WaterVision är en Göteborgsbaserad miljöteknikkoncern vars storsäljare är vattenreningsprodukten SIPP, som gör elbolagens tömning av så kallade transformatorgropar miljösäker. SIPP är standard bland svenska nätbolag och exporteras numera även till Tyskland, Storbritannien, Irland, Norge och Australien. 

nätverk öppnade dörrar

Tillsammans med Business Sweden gjorde WaterVision först en kartläggning av den australiensiska marknaden. Därefter bokades pitchmöten med potentiella kunder in.  

– Tack vare Business Sweden kunde vi göra en större analys av affärsmöjligheterna och har därför mer strategiskt kunnat bearbeta kunderna, säger Jan-Eric Nilsson, vd för Industriarmatur som är ett av WaterVisions tre bolag. 

Jonas Lindholm, Market Unit Manager på Business Sweden med ansvar för Australien och Stillahavsområdet, har arbetat med WaterVision sedan 2008 och har hjälpt dem att få in en fot på energimarknaden i Australien. 

– Det är svårt för ett litet företag från Göteborg att nå fram till rätt chefer på stora, internationella elbolag. Där har Business Sweden kunnat hjälpa WaterVision att komma igenom alla lager, säger Jonas Lindholm.

expansionen har bara börjat

Intresset för SIPP visade sig vara stort och förhoppningen är att öka närvaron på den australienska marknaden.

– De har alla möjligheter att lyckas. WaterVision är ett extremt spännande bolag som i nuläget inte har någon konkurrens i sin specifika nisch på marknaden. Med ett teknikförsprång och ett smart proaktivt affärstänk har deras globala expansion just börjat, säger Jonas Lindholm.