Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Tilda's gick från projektstart till försäljning på åtta månader

en bild
Som marknadsledare i Sverige fanns Tilda’s tillväxtpotential i ökad export. Med hjälp av Business Sweden tecknade familjeföretaget avtal med en av Tysklands största distributörer för sport- och fritidsartiklar och en ledande barnproduktskedja.

Tilda’s AB, med huvudkontor i Vellinge, är en grossist för leksaker och badsäkerhetsprodukter och är störst i Sverige inom dessa produktgrupper. Affärsfokus ligger på distribution av etablerade märken som till exempel Kettler, Jumbo och Manhattan Toys, samt det egna premiummärket Swimpy, som består av högkvalitativa UV-skyddskläder och flythjälpmedel. Utanför Sverige säljs Swimpy i Danmark, Norge, Holland och Australien.

kontakt med nyckelaktörer svårt

Tyskland ansågs sedan tidigare som en prioriterad exportmarknad och Tilda’s hade redan deltagit ett flertal gånger på den största leksaksmässan i Nürnberg med målsättning att knyta kund- och distributörskontakter. Tilda’s upplevde det dock svårt att komma i kontakt med rätt tyska företag på mässan.

För att uppnå sin målsättning att etablera försäljning till Tyskland ville Tilda’s lära sig mer om marknaden; var produkterna säljs, vilka konkurrenter de har och komma i kontakt med lämpliga kunder och distributörer. Tillsammans med Business Sweden skapades en förståelse för marknadsförutsättningarna genom kontakt med bland annat branschorganisationer, potentiella kunder och distributörer. I ett nästa steg undersöktes intresset från potentiella kunder och distributörer för Swimpy, och det fanns framför allt intresse för de högkvalitativa flythjälpmedlen.

Rätt timing gav resultat

Genom samarbetet med Business Sweden fick Tilda’s på kort tid större kunskap och förståelse för marknadsförutsättningarna i Tyskland samt möjligheten att träffa några av de största potentiella kunderna inom segmentet. Tidpunkten visade sig också vara helt rätt då Sport Thieme, en av Tysklands största distributörer för sport- och fritidsartiklar, letade efter nya produkter för vårkatalogen. I januari 2012 signerade Tilda’s det första avtalet för försäljning till Tyskland och senare signerades ytterligare avtal med prioriterade kunder.

- Business Sweden har varit behjälpliga på alla sätt samt visat på riktigt professionalism, säger Mikael Haneskär, vd på Tilda´s, efter ett lyckat samarbete.