Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Det rör på sig för Qualisys i Marocko

en bild
Business Sweden har haft en avgörande betydelse för Qualisys strategi och marknadsföring i Marocko. Företaget är nu välkänt i landet och deras produkter har väckt stort intresse hos marockanska läkare.

Qualisys är en ledande, global leverantör av produkter och tjänster baserade på en optisk motion capture teknik, med huvudkontor i Göteborg. Motion capture-teknik och system används framför allt av forskningsinstitut, kliniker och i vissa industritillämpningar inom biomekanik samt media & underhållning. Förutom försäljningen till Europa exporterar Qualisys främst till USA, Sydkorea, Japan och Kina. Nyare marknader, som Egypten och Turkiet, täcks idag genom samarbeten med lokala distributörer och försäljningsagenter. 

Nöjda med hela processen

Som ett första steg genomförde Business Sweden en marknadscheck, när man undersökte potentialen inom olika sektorer. Dessutom undersöktes möjligheten att skaffa distributörer och partners i regionen.

- Vi tycker Business Swedens personal har löst detta på ett mycket bra sätt. Det går inte att underskatta vikten av kulturell förståelse, såväl som språkliga kunskaper, när man undersöker nya marknader. Vi är mycket nöjda med hela processen och vi har med råge fått svar på våra frågor. Vi kan starkt rekommendera Business Swedens kontor i Marocko då de har kompetensen att snabbt sätta sig in i avancerade frågeställningar och lösa uppgifter, säger Erik Westerström försäljningschef på Qualisys. 

God relation till marknadsaktörer

Business Sweden har även utgjort försäljningsstöd och representerat Qualisys vid avancerande möten, och mässor, inom ramen för ett BSO-uppdrag. 

- Vi har även nyttjat Business Sweden som ett BSO för att lösa relativt avancerade marknadsföringsuppgifter. Vi anser även här att deras personal har löst uppgiften på ett mycket bra sätt, under svåra omständigheter. Detta anser vi som extremt värdefullt och detta göra att vi tittar på att göra fler projekt med Business Sweden. Att kunna addera en resurs som Business Sweden gör att vi vinner mycket gentemot våra konkurrenter, då det definitivt skapar en god relation till marknaden. Vi är nu välkända på de målmarknader där vi har samarbetat med Business Sweden – det var vi inte innan vi startade projektet, säger Erik Westerström.

en bild

Ludvig Hermansson

Trade Commissioner Kenya Nairobi Trade Commissioner Kenya, Nairobi
E-post ludvig.hermansson@business-sweden.se