Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Kranlyft växer i Marocko

en bild
Kranlyft har med stöd från Business Sweden och Business Opportunity Project (BOP) modulen tagit sina första steg på den marockanska marknaden. Idag ser Kranlyft möjligheter för ytterligare expansion inom regionen samt för stärkta relationer i Marocko.

Kranlyftkoncernen bildades i början av 1960-talet och har sedan dess byggt upp ett förstklassigt rykte vad gäller såväl produktkvalitet som service och support till kunder över hela Europa, Ryssland och Mellanöstern. Företagets huvudkontor ligger i  Mölnlycke och dess kundkrets är internationell. Kranlyft är huvudimportören för Maeda minikranar i Europa, och i snart 40 år har företaget varit återförsäljare för Katos mobilkranar. Genom ett välutbyggt nät av återförsäljare och servicetekniker så erbjuder Kranlyft både service och kompetens till såväl nya som befintliga kranar.

I takt med den ökande tillväxten inom byggsektorn bestämde Kranlyft i juni 2015 sig för att utforska potentiella möjligheter på den marockanska marknaden. I detta syfte tecknade Kranlyft ett Business Opportunity Project (BOP) med Business Sweden. Projektet ämnade utföra en marknadsanalys och framhäva de specifika möjligheter som fanns för Kranlyft på den Marockanska marknaden.   

EN UTFÖRLIG MARKNADSANALYS DÄR YTTERLIGARE POTENTIAL UPPTÄCKTES

Business Sweden fann att den typ av mobila minikranar som Kranlyft erbjuder ännu inte fanns på den Marockanska marknaden, men att Kranlyfts produkter har potential att bidra till ökad effektivitet inom en bransch som växer oerhört mycket. Dessutom upptäckte Business Swedens analysteam potential för Kranlyfts mobilkranar inom gruvsektorn; en mycket dynamisk industri i Marocko till följd av de flertalet gruvorna som finns spridda i landet.

Processen med att hitta bra partners i Maghreb och i flera Västafrikanska länderna kan vara svårt. För det första är affärsspråket franska och för det andra är det inte alltid är lätt att nå fram till rätt personer inom relevanta organisationer och företag. Business Swedens roll utöver marknadsanalysen var därför att hjälpa Kranlyft hitta kunder med intresse för företagets produkter samt relevanta distributörer för företagets minikranar. Efter en grundlig kartläggning av företag som skulle kunna vara intressanta för Kranlyft, och en genomgripande sortering och filtrering av företagen, föreslog Business Sweden 3 potentiella företag som matchade Kranlyfts krav. Därefter utvärderade Kranlyft företagen under ett tredagars besöksprogram och, baserat på detta, valde det företag som passade bäst.

Business Sweden bistod även med att organisera en resa till Sverige för den utvalda partnern. Partnerföretaget fick där genomgå en utbildning tillsammans med Kranlyft. Längre in i förhandlingsprocessen visade det sig att Kranlyft och partnern inte kom överrens om vissa specifika förhandlingsuppgörelser och avtal. Detta ledde tyvärr till att partnerskapet inte gick vidare. Kranlyft ser dock stor potential i Marocko och strävar efter en ny partner med Business Swedens hjälp genom ett BSO uppdrag. 

ETT FORTSATT BRA SAMARBETE OCH EN TILL SATSNING I DEN MAROCKANSKA MARKNADEN

Kranlyft uttrycker nedan hur de upplevt projektet tillsammans med Business Sweden:

”Business Sweden in Maghreb conducted a ”Business opportunity project” (BOP) for my company AB Kranlyft in June 2015.The mission was to make contact with potential distributors for our products in Morocco during my 3 days stay in Casablanca. Even if we didn´t appoint any distributor then we made many valuable contacts for the future. The schedule was very proffessionally and efficiently planned by the local representatives of Business Sweden in Casablanca.” Per-Ragnar Karlström, Kranlyft

en bild

Ludvig Hermansson

Trade Commissioner Kenya Nairobi Trade Commissioner Kenya, Nairobi
E-post ludvig.hermansson@business-sweden.se