Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Indien viktig marknad för smart medicinsk utrustning

en bild
HemoCues patientnära och lättanvända produkter har väckt intresse i Indien, där man gör en omfattande sjukvårdssatsning med fokus på landsbygden. Men vägen för att nå fram till rätt beslutsfattare har inte varit okomplicerad.

HemoCue utvecklar och tillverkar medicinteknisk utrustning som i dag finns i mer än 130 länder. Det handlar om användarvänliga produkter som bland annat mäter hemoglobin- och glukosnivån hos patienten. Provsvaren kommer omedelbart och är lika precisa som analyserna från ett medicinskt lab.

Möten med beslutsfattare avgörande

Sedan knappt tre år finns HemoCue också i Indien där de i dagsläget har 45 anställda. Eftersom majoriteten av intäkterna kommer från ett offentligt finansierat sjukvårdsprogram, är det avgörande att politiker och beslutsfattare känner till deras produkter. Där har Business Sweden kunnat hjälpa till.

- Business Sweden har hjälpt oss att arrangera möten som i annat fall inte hade varit möjliga att få till, säger Deepak Sharma, vd för HemoCue i Indien. 

Fokus i samarbetet med Business Sweden har därför varit att identifiera och träffa viktiga beslutsfattare. Efter flertalet möten och deltagande i olika konferenser, seminarier och events har kännedomen om HemoCues produkter ökat avsevärt. Från olika håll har HemoCue nu blivit ombedda att lägga fram affärsförslag. 

- Det har varit en stor utmaning att få till möten på regeringsnivå, men vi lyckades till slut och fick träffa rätt beslutsfattare, säger Anjali Bhola, konsult på Business Swedens kontor i New Delhi.

en bild

Anjali Bhola

Project Manager New Delhi Project Manager, New Delhi
+ 91 (0)11 4606 7103
E-post anjali.bhola@business-sweden.se