Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Roxtec - vinnare av Stora Exportpriset 2010

Rätt personer på plats, och en stark företagskultur. Det är två framgångsfaktorer, enligt Mikael Helmerson, vd på Roxtec som tilldelades Stora Exportpriset 2010.

Mikael Helmerson, hur har Roxtec utvecklats sedan ni vann priset 2010?

Mikael Helmerson, vd RoxtecVi har alltid vuxit bra och fortsatt på samma sätt de senaste åren. Sedan 2010 har vi ökat vår omsättning med en halv miljard kronor till dagens 1,5 miljarder. Vi har etablerat oss i Turkiet och i Mexiko, och dessutom köpt upp tidigare återförsäljare i Ryssland, Norge, Singapore, Australien, Frankrike, Danmark och Kroatien för att på så sätt komma närmare vår slutkund. I övrigt har vi börjat fokusera ännu mer på landbaserade tillämpningsområden, från att tidigare ha varit verksamma främst inom marin och off-shore samt telecom. Vi har även adderat nya produktlösningar bland annat inom området tätning av rör.

Vilka är de viktigaste faktorerna för er internationella framgång?

  • Vi har från första början prioriterat att bygga en gemensam företagskultur, så att alla dotterbolag omfattas av den. Vi arbetar mycket tätt med våra lokala bolag och varje år har vi en gemensam konferens för samtliga dotterbolagschefer, i syfte att stärka samarbetet och delaktigheten. Vid rekrytering tittar vi på om den som söker delar våra värderingar.
  • Vi har också från första början tänkt globalt i all utveckling och försäljning, och inte tagit fram lösningar som enbart är anpassade till Sverige.

Vilka tips vill du ge till andra exportföretag?

Det absolut viktigaste är att hitta rätt personer vid rekrytering ute i världen. Oavsett hur bra produkt eller tjänst man har, och vilka möjligheter som finns, så krävs det att personen som ansvarar på plats klarar av arbetet.

Hur ser du på utvecklingen framöver för ert segment?

Det finns ett extremt stort antal tillämpningsområden för våra produkter, och för vår del handlar det väldigt mycket om att hitta fler kunder och identifiera sammanhang där produkterna kan användas. Parallellt med detta arbetar vi också med att hitta nya produktlösningar utifrån det behov vi identifierar på marknaden.

Vad blir ert nästa steg?

Vi kommer att fokusera ytterligare på landbaserad industri samt OEM-kunder för vilka våra lösningar har ett värde. Ett exempel på detta är tågtillverkare.

en bild

För mer information besök http://www.roxtec.com/se/