Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Envirotainer - vinnare av Stora Exportpriset 2013

Ha ett aktivt mindset och se över er affärsmodell med jämna mellanrum. Det rådet ger Simon Angeldorff, vd på Envirotainer som tilldelades Stora Exportpriset 2013.

Simon Angeldorff, hur har Envirotainer utvecklats sedan ni vann priset 2013?

en bildEnvirotainer har haft en stabil tillväxt sedan flera år, både vad gäller omsättning och lönsamhet. Det senaste året har vi även haft en ökad produktionstakt, och under 2013 slog vi rekord i såväl produktion som lönsamhet.

För att möjliggöra den ökade produktionstakten har vi under året flyttat FoU och produktionsanläggningen från Lagga till Rosersberg och flyttat huvudkontoret till bättre lokaler i Upplands Väsby. Vi har även öppnat 5-6 nya stationer (där man i anslutning till internationella flygplatser kan hämta och lämna containrar för uthyrning, reds.anm.), vilket innebär att vår närvaro på olika marknader vuxit med 10 procent.

Vilka är de viktigaste faktorerna för er internationella framgång?

  • Vi har lyckats identifiera en nisch som är i stark tillväxt. 
  • Vi har uppnått kritisk massa inom hela värdekedjan: såväl utveckling och tillverkning som uthyrning. Vi har ett starkt nätverk, kunder, containrar och stationer.
  • Vi har en öppen plattform som gör det möjligt för läkemedelsbolagen att fritt välja den logistiklösning som passar dem, flygbolag och station.

Vilka tips vill du ge till andra exportföretag?

  • Ha ett ”aktivt mindset”. Oavsett vad man börjar med bör man se över sin affärsmodell regelbundet. Kan man hitta en unik idé? Kan man twista sin ursprungliga idé? För vår del tog det ett tag innan vi hittade rätt affärsmodell och nisch.
  • Bygg först och sälj sen. Investera i god tid om ni har möjlighet och var redo när marknaden kommer. Vi hade investerare som trodde på idén redan innan marknaden var mogen, vilket gjorde att vi sedan kunde komma igång snabbt.

Hur ser du på utvecklingen framöver för er nisch?

Transport av temperaturkänsliga läkemedel kommer att fortsätta öka. Det är en ny nisch och vi är marknadsledande. Vi har inga andra att ta efter, vilket gör att vi måste rita kartan själva. Det är förstås en situation full av både möjligheter och utmaningar.

Vad blir ert nästa steg?

Efterfrågan på våra tjänster är väldigt stark, och vi arbetar vidare med att möta den bland annat med fler stationer.

en bild

För mer information besök http://www.envirotainer.com/