Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Axis Communications - vinnare av Stora Exportpriset 2009

Kontinuerlig och innovativ produktutveckling, och engagerade medarbetare. Det är två viktiga förutsättningar för fortsatt snabb tillväxt, enligt Ray Mauritsson, vd på Axis Communications som tilldelades Stora Exportpriset 2009.

Ray Mauritsson, hur har Axis Communiations utvecklats sedan ni vann priset 2009? 

Ray Mauritsson, vd Axis CommunicationsAxis har fortsatt att utvecklas i snabb takt. 2009 hade vi en omsättning på 2 301 MSEK och 2013 uppgick omsättningen till 4 717 MSEK. Vi har även expanderat kraftigt globalt. 2009 var vi 774 personer i ett tjugotal länder och idag är vi 1627 anställda i fler än 40 länder. Förutom att öppna kontor i nya länder har vi ökat vår närvaro i länder där vi redan finns.

De senaste fem åren har vi även lanserat en rad innovativa produkter: nätverkskameran med HDTV-upplösning (2009), världens första nätverksbaserade värmekamera (2010), den innovativa och prisbelönta Lightfinder-tekniken som kan återge tydliga färgbilder även i mörker (2011) samt Axis Camera Companion som har gjort intelligent nätverksbaserad kameraövervakning lättillgänglig även för småföretag (2012). I fjol gick vi in på marknaden för passagekontroll. 

Vilka är de viktigaste faktorerna för er internationella framgång?

Vår framgångsrika tillväxt bygger på globalt marknadsledarskap, långsiktiga partnersamarbeten och en kontinuerlig utveckling och lansering av nya innovativa produkter och lösningar. Vidare har vi en företagskultur som präglas av innovation, öppenhet, samarbete och engagemang. Våra engagerade och kompetenta medarbetare är viktiga för Axis framgångar och en förutsättning för att vi ska behålla en fortsatt snabb global tillväxt.

Vilka tips vill du dela med dig till andra exportföretag?

  • Tänk långsiktigt. Bygg närvaro på exportmarknader genom lokal rekrytering och identifiera kundbehov genom lyhördhet och ”ha örat mot marken”.
  • En partnerbaserad affärsmodell underlättar också vid expansion då en partner har kunskap om den lokala marknaden.
  • Sist men inte minst, etablera verksamheten i en takt där man kan säkerställa att rätt personer rekryteras och hinner introduceras i företagskulturen.

Hur ser du på utvecklingen framöver för er bransch?

Axis agerar på en snabbt växande marknad. Säkerhetsmedvetandet ökar samtidigt som teknikutveckligen innebär nya möjligheter. Vår produktutveckling håller en hög takt, och förutom nya tekniska innovationer ser vi även en växande efterfrågan på ökad funktionalitet samt på nya typer av applikationer, anpassade för specifika kundsegment, exempelvis applikationer som möjliggör optimering av kundflöden och lagerhantering. 

Vad blir ert nästa steg?

Vi fortsätter att lansera nya produkter och erbjuda intelligenta säkerhetslösningar. Vi jobbar också aktivt med innovationer för att komplettera vårt nätverksvideoerbjudande. Ett exempel är passagekontroll som vi har lanserat initialt på den amerikanska marknaden. Den globala närvaron är viktig, och vi expanderar kontinuerligt genom egen närvaro eller genom partners, och fortsätter att utbilda marknaden i de många fördelarna med nätverksvideo.

Axis Communications har belönats med Red Dot Design Award för nätverkskameran AXIS P5415-E PTZ.

För mer information besök http://www.axis.com/sv/