Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

Europa: Nära och fullt med möjligheter

24 sep 2019 8:00 - 11:00 Stockholm, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, lokal: Atlanta

E-handel – så klickar du med Europa

När du ska sälja varor till andra länder finns det en hel del att tänka på, som frakt och logistik, varumärkningskrav, tullar och dokument samt lagkrav. Du behöver också lära känna marknaden, såväl konkurrenterna som kunderna, för att hitta rätt struktur. Hur handlar man? Hur vill man betala och hur vill man få varorna levererade?

Att e-handeln ökar vet du såklart, men tar du till vara på potentialen genom att sälja till andra länder? Det kan kännas krångligt, men inom Europa är lagar, regler och exportprocedurer lite enklare att hantera än utanför Europa. På vårt seminarium tittar vi närmare på Europa och du får bra tips samt kan ställa dina frågor direkt till experter. 

Europa: Nära och fullt med möjligheter
Cirka 186 miljoner europeiska konsumenter handlar från utlandet– en trend som kommer fortsätta växa lavinartat kommande år. Detta är vägen till nya och fler kunder och tack vare digitaliseringen är det lättare än någonsin att nå utanför Sveriges gränser. Har du en fungerande e-handel i Sverige är klivet ut i Europa oftast inte så stort, men alltför få svenska företag utnyttjar potentialen till fullo. Här kan det finnas outnyttjade möjligheter för dig att ta del av.

Även om e-handeln fungerar på liknande sätt runtom i Europa, så finns det både kulturella och strukturella olikheter som är bra att känna till.  Det underlättar att förstå vilka regler och förutsättningar som gäller, som införselkrav, moms- och skattefrågor, hur köpvillkoren ska vara upprättade på webshopen, hur du ska tänka kring logistik och leverans samt lokala krav på hur produkten ska vara utformad och anpassad. Du behöver även lära känna marknaden, såväl konkurrenterna som kunderna, för att hitta rätt strategi. Hur beter sig kunderna när de handlar? Hur vill de betala och få sina varor levererade?

Europa i fokus
Hur fungerar det med frakten inom Europa, vilka legala krav finns och hur skiljer sig marknaderna åt? Få svar på detta och mycket mer den 24 september.

  • Så klickar du med Europa - Introduktion av moderator Linda Laszlo Ek, Senior Adviser på Business Sweden och expert på internationell e-handel
  • ”Så undviker du juridiska minor vid internationalisering – tips och trix”. Föreläser gör advokat Agnes Hammarstrand från Advokatfirman Delphi, med stor erfarenhet av att bistå företag med juridiska granskningar av sina webbsidor, inte minst kopplat till internationalisering. Agnes har blivit framröstad som advokaternas advokat – den advokat som advokaterna själv helst anlitar.
  • Inblick i några europeiska online-marknader och hur de fungerar” med Jessica Olsson, Trade Commissioner i Oslo (tidigare Business Sweden i Berlin), Business Sweden.
  • Den digitala resan till Europa från ett företagarperspektiv, med Frida Persson, E-commerce Manager på Sandqvist Bags and Items AB
  • Paneldiskussion med möjlighet att ställa frågor.

Datum: 24 september
Tid:
start cirka klockan 8 och avslut kring 11
Plats: Stockholm, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, lokal:  Atlanta
Pris: kostnadsfritt
Registrering: Platserna är fyllda och därför går det tyvärr inte att anmäla sig. Om du är intresserad av att delta kan du skicka en förfrågan till Linda Laszlo Ek som kontaktar er om någon lämnar återbud.

contact image

Linda Laszlo Ek

Senior Adviser
Stockholm
+46 8 588 663 81