Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

28 sep 2016 8:30 - 12:30 Stockholm

E-handel på export

Under denna halvdagskurs ger vi råd och vägledning i hur du framgångsrikt förbereder ditt företag att bedriva e-handel över gränserna. Vi går igenom lagar, sedvanor och trender som idag styr e-handeln inom EU och i övriga världen och vilka andra områden som du behöver ha koll på som tullregler, moms och logistik.

Export via e-handel – nya möjligheter och utmaningar

E-handeln har i allra högsta grad blivit global. Möjligheterna för svenska företag att nå ut till kunder över hela världen genom webben har aldrig tidigare varit så stora. Men detta ställer också nya krav på företagen som måste anpassa sig efter de lokala förutsättningar som råder på de olika marknaderna. Att vara väl förberedd och sätta en färdig exportstrategi underlättar en långsiktig framgång internationellt.

Vi tar bland annat upp:

  • Satsa på rätt e-handelsmarknad - vilka faktorer ska man titta på?

  • Lokal anpassning och legala aspekter vid internationell onlineförsäljning

  • Köpvillkor och konsumentskydd vid gränsöverskridande e-handel, bl.a. om nya eller kommande regler som förändrar föutsättningarna vid onlineförsäljning inom EU
  • Den praktiska hanteringen och proceduren kring tullar, moms och dokument vid export

  • Saker att tänka på vad gäller lämpliga logistiklösningar, varulager och returhantering

  • Vi presenterar Business Swedens kostnadsfria nättjänst E-handelsguiden, full med relevant information om vad som gäller vid onlineförsäljning till 20 olika länder både inom och utanför EU

  • Öppen diskussion och frågestund

Målgrupp
Kursen vänder sig till företag och entreprenörer som funderar på att börja sälja fysiska varor online mot kunder på andra marknader. Den vänder sig även till de som redan har påbörjat sin försäljning online internationellt men som vill förbättra sin exportstrategi. Kursen riktar sig framförallt mot företag som säljer fysiska varor till privatpersoner (B2C).

Mål
Kursens mål är att ge vägledning vid internationell onlineförsäljning med särskilt fokus på exporttekniska frågor. Vi ger verktyg som företaget kan ha stor nytta av i sina förberedelser för att bli framgångsrika och effektiva internationella e-handelsföretag.

Program

  • E-handel på export – en introduktion
  • Lokal anpassning efter nationella förutsättningar på olika marknader som t.ex. krav vid toppdomänregistrering, betallösningar, produktanpassning, certifieringar mm
  • Köpvillkor och konsumentskydd vid e-handel samt en genomgång av pågående harmoniseringsarbete inom EU på detta område
  • Tull-, dokument- samt returhantering vid export
  • Momsfrågor vid e-handel mot EU och övriga världen
  • Logistik, retur och lager vid e-handel
  • E-handelsguiden – en genomgång
  • Diskussionsfrågor

När: 28 september 2016 i Stockholm mellan kl 08:30-12:30. (Registrering, kaffe & frukostfralla från kl 08:00). 

Utbildningen äger även rum vid andra tillfällen i följande städer under 2016, se nedan och klicka på datumen för att gå till de tillfällena istället:

Göteborg: 16 november 

Var: Business Sweden, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm 

Kostnad: 2 900 SEK exkl. moms. I kursavgiften ingår kaffe med frukostfralla, en lättare lunch och dokumentation.

Föreläsare: Linda Laszlo Ek, Valon Rama och Maria Lundberg, experter och rådgivare inom internationell e-handel och exporttekniska frågeställningar på Business Sweden.

 

Anmäl dig här:

Registreringen har stängt. Var vänlig och kontakta oss för mer information.
en bild

Linda Laszlo Ek

Stockholm , Stockholm
+46 8 588 663 81
E-post linda.laszlo-ek@business-sweden.se