Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

24 nov 2015 8:00 - 10:30 Expectrum, Kopparbergsvägen 10, Västerås

Internationalisering genom digitalisering

Business Sweden, i samarbete med Automation Region, bjuder in till frukostseminarium för inspiration och erfarenhetsutbyte kring Digitalisering inom B2B med fokus på affärer i Västeuropa.

INTERNATIONALISERING GENOM DIGITALISERING

Sverige har som land en hög digital mognad, god infrastruktur och bra tillgång till kompetens inom digitalisering. De små och medelstora företagen visar dock oroväckande låg grad av digitalisering när de ska exportera.

Idag är det självklart för de flesta företag att ha en hemsida för att marknadsföra sina produkter/tjänster och många företag kompletterar sin försäljning i butik med e-handel. Så snart företaget vill sälja på andra marknader än sin hemmamarknad ställs krav på kunskap om lokala förutsättningar, regelverk och preferenser för att komma ut rätt. Inte sällan behöver hela affärsmodellen anpassas för nya digitala förutsättningar.

Enligt Business Swedens rapport ”Internationalisering genom digitalisering” har svenska företag en relativt låg digital mognad och endast vartannat litet eller medelstort företag har rätt digital kompetens. Orsaken uppges vara brist på personal med relevant kunskap och svårighet att finansiera en digital strategi.

Talare och paneldeltagare

Välkomna till ett inspirerande seminarium och utbyt erfarenheter med deltagande experter och företag kring Internationalisering genom Digitalisering!

kl. 8.00 Registrering och frukost
kl. 8.30 – 10.30 Konferens

PROGRAM

  • Välkommen, introduktion och exempel på svenska företags syn på, och strategi för, att göra affärer i Västeuropa, Johan Snellman, Vice-President Western Europe, Business Sweden
  • Digitalisering utifrån ett klusterperspektiv, Mikael Klintberg, Processledare, Automation Region
  • Förutsättningar och framgångsfaktorer för digitalisering i svenska företags internationella marknadsföring och försäljning, Mimmi Goude, Senior Projektledare, Business Sweden Norge presenterar en nyligen publicerad studie om digitalisering
  • Vad har svenska företag att vinna på digitalisering? Irene Ek, Senior Innovation Analyst, Tillväxtanalys ger sin syn på digitalisering med fokus på internationalisering och appliceringsområden inom B2B
  • Hur arbetar vi strategiskt med digitalisering i samband med internationalisering? Inspirerande paneldiskussion med företagsrepresentanter och publiken ledd av Irene Ek
  • Nyheter om tjänster för små – och medelstora företag, Marie Gidlund, Regional Exportrådgivare Business Sweden

Seminariet är kostnadsfritt

 

Registrering:
ulrika.dillner@business-sweden.se
O.S.A. senast 17 november, 2015

Kontakt:
Marie Gidlund T +46 72 727 11 14