Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

26 jan 2017 13:00 - 16:00 Business Sweden, Ekelundsgatan 1, Göteborg

Tiden är inne för global e-handel med livsmedel

Ändrade kundmönster i dagligvaruhandeln driver på den globala e-handeln med livsmedel, Business Sweden ser stora möjligheter.

Den europeiska e-handeln står inför ett stort genombrott och vi noterar hur handeln växer och konsumenterna blir alltmer mogna i sitt köpbeteende. Tydliga tecken är att handeln mellan länder både inom och utanför Europa har en mycket stark utveckling. Mest mogna marknaderna är Norden och Storbritannien. Där är internetpenetrationen och andelen konsumenter som e-handlat högst.

Vilka möjligheter finns inom e-handel i Europa? Vad kan vi lära från framgångsrika svenska företag?

Den 26 januari 2017 arrangerar Business Sweden ett seminarium för livsmedelsföretag som är intresserade av att lära mer om och utveckla sina affärer på nya marknader och i nya kanaler.

Det framgångsrika livsmedelsföretaget Pågen som idag finns på flera exportmarknader kommer att berätta om företagets framgångar på den globala marknaden och sina erfarenheter av online försäljning. BillerudKorsnäs presenterar den studie, ”How packaging can add value in e-commerce”, de gjort om förpackningen roll i e-handeln, och logistiklösningsföretaget Logtrade presenterar lösningar för att effektivisera exportföretags transporter, båda berör högaktuella områden med tanke på den framväxande online handeln.

Program

13.00: Introduktion – ändrade kundmönster driver på den globala e-handelsutvecklingen. Maria Varnauskas, Senior Project Manager Food, Business Sweden

13.10: Ocado i Storbritannien – svensk online shop med 4 år av tillväxt. Diskussion kring möjligheterna för svenska bolag att etablera sig på den brittiska marknaden Amanda Hallberg, Project Manager, Business Sweden

13.30: Delhaize i Belgien – svensk online shop på en av Belgiens största livsmedelskedjor. Diskussion kring möjligheterna för svenska bolag att etablera sig på den belgiska/nederländska marknaden. Marcus Petersson, Consultant, Business Sweden

13.50: Kaffe och bulle

14.10: Pågen AB delar med sig av sina erfarenheter och inspirerande exportsuccé. Peter Larsson exportchef, Pågen AB

14.40: The online packaging journey: How packaging can add value in e-commerce. Stefan Roxenby, Manager Common Services, BillerudKorsnäs AB.

15.10: Möjligheter att med en modern molnbaserad integrationsplattform skapa flexibla effektiva transportlösningar för distribution till Europa. Exempel från framgångsrika exportföretag, Fredrik Svedberg, VD, Logtrade

15.40: Diskussion och avslutning

Deltagaravgift: Kostnadsfritt (300kr avgift vid uteblivet deltagande)   

 

Anmäl dig här:

Registreringen har stängt. Var vänlig och kontakta oss för mer information.
en bild

Maria Varnauskas

Senior Project Manager, Food Industry Stockholm Senior Project Manager, Food Industry, Stockholm
+46 70 815 02 63
E-post maria.varnauskas@business-sweden.se
en bild

Maria Varnauskas

Senior Project Manager, Food Industry Stockholm Senior Project Manager, Food Industry, Stockholm
+46 70 815 02 63
E-post maria.varnauskas@business-sweden.se