Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

19 sep 2013 8:30 - 13:00 Stockholm

Seminarium om framgångsfaktorer inom livsmedelsexport till Danmark

Business Sweden har genomfört en studie som närmare studerar och analyserar exportsiffror och konkreta företagscase för den danska marknaden. Den 19 september presenteras denna studie under ett seminarium i Stockholm.

De nordiska marknaderna dominerar inom svensk livsmedelsexport, år 2012 stod Sveriges livsmedelsexport till Danmark för ca elva procent av den totala exporten. Just livsmedelsexporten har klarat sig bra när det gått sämre i andra branscher.

”Tuff prisbild”, ”hård konkurrens”, ”starkt konsumentbeteende” och ”tufft förhandlingsklimat”, är exempel på några av de kommentarer som lyfts fram om den danska livsmedelsbranschen bland de tio svenska livsmedelsföretag som intervjuats till Business Swedens studie. Trots att marknaden uppfattas som tuff, ser man överlag positivt på framtiden med ökad omsättning och fler kunder.

I anslutning till studiepresentationen har vi ytterligare tre presentationer av företag inom livsmedelsexport på programmet:

  • Två svenska livsmedelsföretag berättar om sina exportframgångar i Danmark

  • Det danska företaget Urtekram International A/S delar med sig av sin spännande exportresa. Med rötter ifrån början av 1970-talet är Urtekram A/S idag Skandinaviens största ekologiska grossist, där man inom livsmedel marknadsför produkter inom kolonial- och frostkategorin samt laktos- och glutenfria produkter. Urtekrams produktportfölj innehåller såväl food som non-food-produkter och idag exporterar man till över 36 länder. Representanter under dagen är Petter Agesen, Sales Director i Danmark, samt Urtekrams svenska Country Manager Anders Tengelin.

Ta del av våra högaktuella och intressanta föredrag och utnyttja även tillfället att träffa andra svenska livsmedelsföretag!

Preliminärt program

8.30-9.00 Registrering

9.00-10.00 Presentation av genomförd studie - Kajsa Larsson, Project Manager, Business Sweden Köpenhamn

10.00-10.45 Success case i Danmark – Thomas Meijer, Exportansvarig, Lohmanders AB

10.45-11.00 PAUS

11.00-12.00 Föreläsning av danska Urtekram (http://www.urtekram.dk/svensk)
- Petter Aagesen, Sales Director

12.00-13.00 Paneldiskussion med alla föredragshållare och med Maria Varnauskas, Manager Business Development Food, som moderator

Tid och plats

19 september 8.30-13.00,
Lundqvist & Lindqvist, Klarabergsviadukten 90
116 64 Stockholm 

Mer information

Anmäl dig till detta seminarium genom att registrera dig nedan. Avgiften för deltagande är 400 kronor.

För frågor kontakta:

Ruth Hefner, Project Manager
T: +46 8 588 66042
M: Ruth.hefner@business-sweden.se

Välkommen!

Registreringen har stängt. Var vänlig och kontakta oss för mer information.

Kontakt

Ruth Hefner,
Project Manager
T: +46 8 588 660 42
M: Ruth Hefner