Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

06 feb - 23 sep Helsingfors

Livsmedel: Samarbete med Finlands största HoReCa-grossist

Business Sweden har initierat ett inköpssamarbete med Finlands största storköksgrossist Kespro med avsikt att introducera nya svenska leverantörer till dem och den finska HoReCa-marknaden. Samarbetet går inom marknadsföringskonceptet Try Swedish!

HoReCa-marknaden i Finland

HoReCa, dvs. hotell, restaurang och catering, är en växande bransch i Finland. Det finns 22 600 proffskök som dagligen köper in en stor del av sina råvaror via någon av de fyra huvudsakliga HoReCa-grossisterna – Kespro, Meira Nova, Heinon Tukku och Wihuri Aarnio (Metro). Tillsammans omsätter dessa aktörer ca 2 miljarder euro och deras totala omsättning växte med 6,8% under 2012.  

Kespro & Kespro-mässan

Kespro är Finlands största HoReCa-grossist med 43% marknadsandel, en omsättning på 790 miljoner euro och 490 anställda. Kespro är känd för sitt breda sortiment, höga servicenivå och innovativa inställning till nya HoReCa-produkter. Kespro organiserar årligen en stor mässturné för sina kunder och leverantörer. Mässturnén avslutas med en mässa i Helsingfors där Kespros leverantörer får en chans att ställa ut sina produkter för över tusen av Kespros viktigaste kunder.

Samarbetet mellan Kespro och Business Sweden

Under 2014 kommer Business Sweden och Kespro att samarbeta för att hitta nya svenska leverantörer till Kespro. Samarbetet sker i tre steg och inleddes med en HoReCa-dag den 6 februari (Steg 1), där 13 deltagande svenska livsmedelsbolag fick en genomgång av den finska marknaden, dess huvudsakliga aktörer, egenskaper och trender. Med under dagen fanns bl.a. inköpsdirektören från Kespro samt åtta inköpare. Nu forsätter vi med ett inköpssamarbete under våren (Steg 2), då svenska leverantörer har en chans att via Business Sweden bli presenterade för Kespros inköpare. De företag som slutligen blir utvalda som nya leverantörer till Kespro får ställa ut på Kespro-mässan i september i en gemensam, svensk monter.

Varför delta i samarbetet?

  • Bli bekant med den finska HoReCa-marknaden, lär känna Kespro eller förstärk er relation ifall ni redan är listade – detta ger er goda förutsättningar för framtida framgång i Finland

  • Få era produkter presenterade direkt till rätt inköpare på Kespro

  • Testa er potential på den finska marknaden och få feedback direkt från Kespro

  • Få en chans att kostnadsfritt ställa ut på Kespros egen leverantörsmässa och presentera era produkter direkt till slutkunden

  • Bygg referenscase som kan användas vid fortsatt försäljning gentemot andra aktörer i Finland

Mer information

Sista anmälningsdag för Steg 2 (Inköpssamarbete) är den 20 februari 2014. För mer information samt för att anmäla ditt intresse vänligen registrera dig nedan eller kontakta Business Swedens kontor i Finland på:

T: +358 9 686 460
M: finland@business-sweden.se

Deltagaravgift

  • Steg 2 - Inköpssamarbete 15 000 SEK

  • Steg 3 - Kespro-mässa kostnadsfritt för bolag som väljs till leverantör

  • Deltagaravgiften inkluderar 50% subvention från Food From Sweden för berättigade bolag

  • Företag som anmäler sig till Steg 2 förbinder sig att delta i Steg 3 ifall Kespro väljer företaget till ny leverantör

  • Deltagaravgiften täcker ej kostnader så som resor, varutransport, etc.

Välkommen!

I samarbete med

Kespro

Registreringen har stängt. Var vänlig och kontakta oss för mer information.

Datum för samarbetets upplägg

Anmäl er senast den 20 februari ifall ni vill delta i inköpssamarbetet

  • Inköpssamarbete:
    mars-april 2014

  • Mässa:
    23 sept 2014

Klicka här för att läsa mer om samarbetets upplägg

Try Swedish!

Try Swedish! är ett internationellt marknadsföringskoncept gemensamt framtaget av Business Sweden och Visit Sweden med syftet att skapa uppmärksamhet kring svenska produkter utomlands. Målgrupperna är matintresserade konsumenter och resenärer, livsmedelsinköpare samt journalister och opinionsbildare. Try Swedish! är en stående inbjudan från Sverige till matälskare över hela världen att utforska vår kultur.  Det är en inbjudan till att prova våra naturliga råvaror, smakrika rätter, innovativa produkter och oförglömliga kulinariska upplevelser.