Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

20 mar 2014 8:30 - 14:00 Stockholm

Att lyckas med livsmedelsexport till Mellanöstern

Business Swedens lokala kontor i Dubai, Riyadh och Kairo har nyligen genomfört en omfattande livsmedelsstudie i syfte att undersöka marknadsförutsättningar och affärsmöjligheter för svenska livsmedels- och livsmedelsutrustningsföretag som jobbar mot dagligvaruhandeln och HoReCa sektorn i Mellanöstern. Under ett seminarium den 20 mars presenterar vi resultaten av studien. Vi kommer också att får ta del av några svenska företags exporterfarenheter.

Länderna i Mellanöstern importerar 80-90% av alla sina livsmedel och har en begränsad inhemsk produktion (undantag t.ex. dadlar och fisk). Detta tillsammans med en alltjämt kraftigt växande befolkning medför goda exportmöjligheter för bl.a. svenska företag. En ny rapport från Economist Intelligence Unit slår fast att länderna i GCC (Saudiarabien, UAE, Oman, Kuwait, Bahrain och Qatar) kommer att importera mat för $53.1 miljarder fram till år 2020.

Förenade Arabemiraten framstår allt mer som en trygg och säker plats för utländska investerare och sätter ofta trender för resten av regionen. Landet karakteriseras av köpstarka och upplysta konsumenter som är öppna för nya produkter. Dubai är en av världens mest hotelltäta städer som, till följd av en låg inhemsk produktion, importerar en stor del av livsmedelsutrustningen. Saudiarabien är en av de största marknaderna i regionen med ett stort beroende av utländska produkter och en ung befolkning som ställer allt högre krav på kvalité. Egypten är navet för handeln i Nordafrika och med en befolkning på över 84 miljoner samt utbredd turism uppvisar landet, trots ett osäkert politiskt läge, många intressanta affärsmöjligheter. En tydlig trend i hela regionen är ett ökat intresse för organiska och hälsosamma livsmedel.

Seminariet

Målgruppen för seminariet är livsmedelsföretag samt tillverkare av utrustning till livsmedelsindustrin med intresse för Mellanöstern som exportmarknad. Under seminariet kommer resultaten från den genomförda studien att presenteras. Albina Snacks AB, O’Learys och AB Hallins Verkstäder, tre svenska företag som exporterar till regionen, kommer att berätta om sina exporterfarenheter i Mellanöstern, hur de lyckats ta sig dit och vad de upplever är de största skillnaderna i hur man gör affärer med Europa. Vidare kommer IslamGuidens Halalcertifiering AB att förklara innebörden av halal, vad som krävs, hur man går tillväga och vilka produkter som är berörda. Business Swedens egen expert på exportteknik inom livsmedel kommer också att informera om vilka handelsregler som bör beaktas när man som svenskt företag ska exportera varor från Sverige till länderna i regionen.

Kostnad och anmälan

Seminariet är kostnadsfritt men föranmälan krävs. För att anmäla dig till seminariet, vänligen fyll i formuläret nedan. Har du inte redan ett konto ber vi dig att registrera ett. 

Anmäld deltagare som inte kan komma ska avanmäla sig senast tre dagar innan seminariet, d.v.s. den 17 mars. Utebliven deltagare kommer att debiteras 500 kr.

Mer information

För mer information och eventella frågor, vänligen kontakta:

Malin Backman, Business Sweden Stockholm, Business Unit Food 
E. malin.backman@business-sweden.se
T. +46 72 243 93 13

Fredrik Bodin, Business Sweden Dubai
E. fredrik.bodin@business-sweden.se
T. +971 4 429 86 00 

Varmt Välkommen!

Registreringen har stängt. Var vänlig och kontakta oss för mer information.

TID & PLATS

Torsdagen den 20 mars 2014
Kl. 08.30-14.00 inkl lunch
Lundqvist & Lindqvist
Klarabergsviadukten 90
(sal Dagerman)

KONTAKT

Malin Backman
Business Sweden Stockholm
E. Malin Backman
T. +46 72 243 93 13

Fredrik Bodin
Business Sweden Dubai
E. Fredrik Bodin
T. +971 4 429 86 00