Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

22 maj 2014 8:30 - 14:30 Göteborg

Att lyckas med export av livsmedel och livsmedels-utrustning till Mellanöstern

Business Swedens lokala kontor i MENA-regionen har nyligen genomfört en omfattande livsmedelsstudie i syfte att undersöka marknadsförutsättningar och affärsmöjligheter för svenska livsmedels- och livsmedelsutrustningsföretag som jobbar mot dagligvaruhandeln och HoReCa sektorn. Under ett seminarium den 22 maj presenterar vi resultaten och får ta del av några svenska företags exporterfarenheter.

Länderna i Mellanöstern importerar 80-90% av alla sina livsmedel och har en begränsad inhemsk produktion. Detta tillsammans med en alltjämt kraftigt växande befolkning medför goda exportmöjligheter för bl.a. svenska företag. En ny rapport från Economist Intelligence Unit slår fast att länderna i GCC (Saudiarabien, UAE, Oman, Kuwait, Bahrain och Qatar) kommer att importera mat för $53.1 miljarder fram till år 2020.

Förenade Arabemiraten framstår allt mer som en trygg och säker plats för utländska investerare och sätter ofta trender för resten av regionen. Landet karakteriseras av köpstarka och upplysta konsumenter som är öppna för nya produkter. Saudiarabien är en av de största marknaderna i regionen med ett stort beroende av utländska produkter och en ung befolkning som ställer allt högre krav på kvalité. Egypten är navet för handeln i Nordafrika och med en befolkning på över 84 miljoner samt utbredd turism uppvisar landet, trots ett osäkert politiskt läge, många intressanta affärsmöjligheter inom livsmedelssektorn.

En av de viktigaste mötesplatserna för livsmedelsindustrin i regionen är den internationella, årligen återkommande mässan Gulfood i Dubai, www.gulfood.com. Business Sweden har anordnat en svensk paviljong här vid tre tillfällen. Du som är intresserad/planerar att delta på Gulfood 2015 välkomnas till en workshop i anslutning till seminariet där vi vill diskutera och ta emot idéer om utformningen av den svenska montern.

Program

Ta del av det preliminära programmet, inklusive seminariet och workshopen den 22 maj, här.

Tid och plats

22 maj 2014

Seminarie
Kl. 08.30-ca.12.00
Chalmerska Huset, Södra Hamngatan 11, Göteborg

Workshop
Kl. 13.00-14.30
Business Sweden, Ekelundsgatan 1, Göteborg

Anmälan

Deltagande vid både seminariet och workshopen är kostnadsfritt. Välkommen att anmäla dig till seminariet i Göteborg via formuläret nedan och ange om du önskar delta vid seminariet och/eller workshopen.

Frågor

För mer information, vänligen kontakta:
Malin Backman, Business Developer, Food Industry
E: malin.backman@business-sweden.se
T: +46 72 243 93 13

För specifik information om Gulfood, vänligen kontakta:
Mona Hedenskog, Senior Project Manager, Promotional Projects and Fairs 
E: mona.hedenskog@business-sweden.se
T: +46 70 883 87 28

Varmt välkommen!

Registreringen har stängt. Var vänlig och kontakta oss för mer information.

KONTAKT

Malin Backman
E. Malin Backman
T. +46 72 243 93 13

Mona Hedenskog (Gulfood)
E. Mona Hedenskog
T. +46 70 883 87 28

TID & PLATS

22 maj 2014

Seminarium
Kl. 08.30-ca.12.00
Chalmerska Huset
Södra Hamngatan 11
Göteborg

Workshop
Kl. 13.00-14.30
Business Sweden
Ekelundsgatan 1
Göteborg