Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

21 okt - 22 okt Malmö & Stockholm

Att sälja på nätet i Indien

Indien är världens tredje största marknad räknat på köpkraft. I landet bor mer än en miljard potentiella konsumenter och en köpstark medelklass är på snabb framväxt. E-handeln har gjort stora framsteg under de senaste tre fyra åren och är idag en potentiell inträdeskanal för internationella företag. Välkomna till ett seminarium där Business Swedens representanter i Indien presenterar hur svenska företag kan sälja på nätet i Indien.

Indien har länge varit en intressant marknad för konsumentföretag, men att komma in på ett sätt som når hela vägen till slutkonsumenten har hittills varit svårt och dyrt. Utmaningar inom logistik och distribution har medfört problem med ledtider, kapitalbindning och oönskade kassaflödeseffekter. E-handel erbjuder en möjlighet för såväl slutkunden som den svenska säljaren att förenkla och snabba på flödet.

E-handeln i Indien omsätter idag cirka 7 miljarder USD och förväntas växa till över 20 miljarder USD innan decenniets slut. Den lokala marknadsledaren Flipkart, säljer årligen varor till ett värde av över 4 miljarder dollar. Den globala dominanten Amazon finns också på plats och växer i rask takt. Svenska företag som hakat på trenden har sett goda resultat, till exempel genererar SCA idag 20 procent av sin hygienproduktförsäljning från den elektroniska kanalen.

Business Sweden har under de senaste månaderna studerat sektorn i detalj för att förstå vad som driver utvecklingen och hur svenska företag kan dra nytta av den. Vår slutsats är att e-handel nu är en viktig kanal för alla bolag med konsumentprodukter och särskilt bolag med ett erbjudande inom elektronik, konfektion, heminredning, skönhet & hälsa samt barn/baby.

 

Några av frågorna som kommer adresseras i seminariet är:

  • Varför växer e-handeln med över 50 procent år efter år i Indien?
  • Hur ändras konsumentbeteendet på marknaden till följd av e-handelns tillväxt?
  • Vilka är de stora handelsplatserna och vilka nischmarknader finns?
  • Vilka andra internationella företag har på ett smart sätt utnyttjat e-handelskanalen vid ett inträde eller expansion i Indien?
  • Hur kan mitt företag sälja över nätet i Indien?

 

Seminariet vänder sig till företag som:

  • Säljer produkter till konsumenter
  • Överväger att lansera i Indien, eller att utöka sin existerande distribution från traditionell handel till e-handel
  • Är intresserade av vilka de stora plattformarna är och hur man placerar sin produkt på dessa

Seminarierna är kostnadsfria och hålls på svenska. Vi erbjuder individuella möten i samband med dessa där det finns möjlighet att konversera på engelska eller svenska om era specifika frågeställningar.

MALMÖ
Datum: 21 oktober 2015
Tid: kl 09:00-10:30 (registrering och kaffe från 08:30)
Plats: Business Sweden, Slagthuset, Carlsgatan 12A

STOCKHOLM
Datum: 22 oktober 2015
Tid: kl 09:00-10:30 (registrering och kaffe från 08:30)
Plats: Business Sweden, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70

 

Registreringen har stängt. Var vänlig och kontakta oss för mer information.
en bild

Susanne Flygelholm

Liaison Officer Stockholm Liaison Officer, Stockholm
+46 8 588 660 33
E-post susanne.flygelholm@business-sweden.se
en bild

Susanne Flygelholm

Liaison Officer Stockholm Liaison Officer, Stockholm
+46 8 588 660 33
E-post susanne.flygelholm@business-sweden.se