08 - 588 660 00
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Affärsmöjligheter inom livsmedelsbranschen

Business Sweden genomför årligen ett flertal aktiviteter för att stödja och underlätta exportsatsningar för livsmedelsföretag. Målet är att skapa uppmärksamhet kring svenska produkter och trigga potentiella marknader och internationella köpare.

På uppdrag av Näringsdepartementet tar Business Sweden fram och genomför exportstödjande aktiviteter inom ramen för Food From Sweden-programmet. Målsättningen med programmet är att bidra till ökad svensk livsmedelsexport. En styrgrupp bestående av livsmedelsrelaterade organisationer samt företagsrepresentanter med exportkompetens beslutar tillsammans med Business Sweden vilka projekt som skall genomföras. Business Sweden ansvarar för genomförande av beslutade aktiviteter.

Varje år genomför vi aktiviteter med målsättningen att hjälpa svenska företag ut i världen. Detta sker i form av inköpssamarbeten, matchmaking, testförsäljning i butik, marknadsbesök och deltagande på internationella mässor. Våra prioriterade marknader är för närvarande Tyskland, Nederländerna, Belgien, Storbritannien, Polen, Norge, Finland och Danmark.

På hemmaplan genomförs seminarier i syfte att informera, inspirera och kompetensutveckla. Vi informerar om märkningar och krav, trender i handeln, presenterar marknadskartläggningar och ger exportrådgivning.

Den nätbaserade Livsmedelsguiden ger ingående information om märkningar och krav på olika marknader.

”Try Swedish” är det internationella koncept med webbaserad plattform tryswedish.com, som ska marknadsföra matlandet utomlands och få världens alla matälskare att smaka och upptäcka svensk matkultur och livsstil.

Maria Varnauskas

Senior Project Manager, Food Industry Stockholm
+46 70 815 02 63