Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

08 - 588 660 00
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Business Sweden i Indien

Indien är världens största demokrati med en befolkning på drygt 1,3 miljarder människor. Idag är landet en av världens tio största ekonomier, och bedöms ha möjlighet att bli världens tredje största ekonomi efter Kina och USA år 2030.

Indien är återigen högaktuellt för investerare och företag efter premiärminister Narendra Modis valseger i maj 2014. Modi gick till val på att få fart på tillväxten i en ekonomi som stagnerat under den tidigare regeringens mandatperiod. Landets BNP-tillväxt som under början av 2000-talet var bland de högsta i världen – över nio procent – har återigen, efter en svacka, nått höga nivåer och ligger nu på 7-8%.

Modis reformhungriga regering har genom ett flertal initiativ fått fart på ekonomin som nu är en av de snabbast växande stora ekonomierna i världen. Indien övertog även Kinas första placering som den ledande destinationen för FDI och nationella program 2015/16. Investerare har fått en högre tillit för den indiska ekonomin och ser nu med optimistism de stora möjligheterna som marknaden erbjuder.

Modi har under en kort tid initierat ett flertal stora nationella program. Make in India är ett program inom tillverkning som har öppnat för 100% FDI i en majoritet av relaterade områden. Digital India är ett annat program där man satsar på digitalisering av samhället och ekonomin. Andra viktiga program är Smart Cities, Clean India, Skill India och arbete för att stärka Indiens konkurrenskraft inom Ease of Doing Business. En stor och viktig reform som regeringen fått igenom är Goods and Services Tax (GST) vilket under 2017 ger Indien en enhetlig momssats på rikstäckande nivå.

Indien har lyft ett stort antal människor ur djup fattigdom under de senaste decennierna. Landet har en konsumerande medelklass med relativt god köpkraft, som i allt större utsträckning börjar efterfråga västerländska produkter. Idag är den indiska medelklassen uppskattad till omkring 250 miljoner människor men ökar i snabb takt och väntas ha fördubblats inom femton år. Sverige är en liten handelspartner till Indien, men marknadens storlek och den nuvarande regeringens positiva löften skapar gynnsamma förhållanden för svenska företag att etablera sig och växa i landet.

I dag finns det cirka 170 svenska dotterbolag registrerade i Indien, men över 1200 svenska företag bedöms årligen göra affärer med landet för över en miljon kronor genom export- och importverksamhet. Svenska företags verksamhet i Indien omfattar allt oftare hela kedjan: utveckling, inköp, produktion, försäljning och eftermarknad. Indien betyder därmed inte bara lågkostnadsproduktion eller inköp för svenska företag, även om det fortfarande är en viktig del i verksamheten. Svenska företag uppskattas sysselsätta 185 000 personer i Indien där ytterligare 1.3 miljoner sysselsätts indirekt.

I dagsläget finns det inget handelsavtal mellan Europa och Indien. Indien har höga tullar på ett flertal varor och tullreglerna som kan tolkas som protektionistiska. Det är viktigt att veta vilka regler som gäller för sin egen produkt och hur man bäst går tillväga för att distribuera den.

Business Sweden erbjuder en rad tjänster för svenska företag som vill etablera sig eller växa på den indiska marknaden. Vi hjälper företag, oavsett storlek, med allt ifrån inkorporering till marknadsanalyser, CSR, att hitta kunder, distributörer, agenter eller återförsäljare för att utveckla verksamheten och aktiviteten på marknaden.

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan bistå att växa er verksamhet på den expansiva indiska marknaden!

Carsten Grönblad

Trade Commissioner to India New Delhi Trade Commissioner to India, New Delhi
+ 91 (0)11 4606 7108
E-post carsten.gronblad@business-sweden.se

Hur kan vi hjälpa dig?

Förstå förutsättningarna - var ska ni etablera er?

Vi för en dialog om vad ditt företag vill och vilka behov ni har, och kommer gemensamt fram till hur vi på bästa sätt kan hjälpa er. 

Välj strategi - på vilket sätt bör ni etablera er?

När vi är överens om vilken eller vilka marknader ni ska satsa på, tar vi fram en etableringsstrategi. Här slår vi fast hur etableringen bör ske. 

Kom på plats - genomför etableringsstrategin!

När etableringsstrategin är klar hjälper vi dig att komma på plats - snabbt och kostnadseffektivt. Vi fungerar som er förlängda arm på marknaden.

Läs mer om våra konsulttjänster

Vill du att vi kontaktar dig?