Du är här:

Business Sweden i Indien

Indien är världens största demokrati med en befolkning på drygt 1,2 miljarder människor. Idag är landet en av världens tio största ekonomier, och bedöms ha möjlighet att bli världens tredje största ekonomi efter Kina och USA i mitten av seklet.

Indien är åter högaktuellt för investerare och företag efter premiärminister Modis valseger i maj 2014. Modi gick till val på att få fart på tillväxten i ekonomin som stagnerat under den tidigare regeringens mandatperiod. Landets BNP-tillväxt var under början av 2000-talet bland de högsta i världen - över nio procent. De senaste åren har tillväxten dock mattats av och legat på ca fem procent. Modi och hans parti Bharatiya Janata Party (BJP) fick majoritet i parlamentets underhus i valet vilket inte har hänt i landet på trettio år. Förväntningarna på vad regeringen ska åstadkomma, inte minst inom den ekonomiska politiken, är enorma. Förhoppningarna märks i såväl medias bevakning som internationella ledares uttalanden om stärkt handelsutbyte och en imponerande tillväxt på börsen.  Många av de förändringar som regeringen sagt sig vilja genomföra är dock omfattande och utmanande, delvis på grund av Indiens federala system där delstaterna har stor makt och Indien har en lång period av reformer framför sig.

Indien har lyft ett stort antal människor ur djup fattigdom under de senaste decennierna. Landet har en konsumerande medelklass med relativt god köpkraft. Den är idag uppskattad till runt 250 miljoner men ökar i snabb takt och väntas ha fördubblats inom femton år. Sverige är en liten handelspartner till Indien men marknadens storlek och regeringen Modis positiva löften ger allt mer gynnsamma förhållanden för svenska företag att etablera sig och växa i landet.

Svenska etableringar i Indien har skett i fyra perioder:

  • I början på 1900-talet (t.ex. Ericsson, SKF, Swedish Match och Asea)
  • Under 1960-70-talen (klassisk svensk industri huvudsakligen i Pune, t.ex. Alfa Laval, Tetra Pak, Sandvik och Atlas Copco)
  • Under 1980-90-talen (andra vågen klassisk industri, t.ex. Volvo och Perstorp, men också inköpsorganisationer som Ikea och H&M)
  • Från början av 2000-talet (stora företag, t.ex. Volvo Cars och Scania kombinerat med medelstora och små företag t.ex. Systemair och Roxtec)

I dag (2015) finns cirka 150 svenska dotterbolag registrerade i Indien, men över 1200 svenska bolag bedöms årligen göra affärer för över 1 MSEK med landet. Under 2014 registrerades cirka 20 nya svenska dotterbolag. Svenska bolag i Indien är till allt ökande grad "hela" verksamheter med utveckling, inköp, produktion, försäljning och eftermarknad i Indien. Indien betyder alltså inte bara lågkostnadsproduktion eller inköp för svenska bolag även om det fortfarande är en viktig del i verksamheten. Svenska bolag i Indien uppskattas sysselsätta nästan 150 000 personer och ytterligare knappt 600 000 sysselsätts indirekt.

Business Sweden erbjuder en rad tjänster för svenska företag som vill etablera sig eller växa på den indiska marknaden. Vi hjälper företag, oavsett storlek, med allt ifrån inkorporering till marknadsanalyser, att hitta distributörer, agenter eller återförsäljare och att utveckla affären. Läs om några av våra vanligaste tjänster.

Uppdaterad: 10 maj 2015