08 - 588 660 00
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Ett självklart val för centraliserad logistik

Genom att etablera en position i Sverige får ett företag tillgång till marknader i Skandinavien, Europa och EU – hem för runtomkring 500 miljoner konsumenter. Detta tillsammans med att Sverige är den enskilt största marknaden bland de nordiska länderna, gör Sverige till en utmärkt plats för att centralisera marknadsaktiviteter i norra Europa.

Sverige är en global magnet på grund utav den höga personalkvalitén tillsammans med en extremt hög livskvalitet, framför allt när företag etablerar ett regionalt huvudkontor eller vill centralisera sin logistikverksamhet. 

Företag som Dell, Goodyear, Dunlop, Honda, Philips och Toyota representerar olika viktiga industrisektorer och den gemensamma nämnaren är att de har valt Sverige som plats för sin logistikverksamhet. Kostnadsbesparingar och förbättrad kundservice är några av de faktorer som gör att Sverige är mycket konkurrenskraftigt när det handlar om logistik.

Varför Sverige?

  • Hög frekvens: Med Sverige som utgångspunkt kan alla stora städer i landet samt i grannländerna, Danmark, Norge och Finland, kustregionerna i Polen och Tyskland nås under 12 timmar.
  • Avancerat distributionsnätverk: Logiskleverantörer och deras kunder i Sverige använder sig av lösningar som integrerar flödet av information med kapital, varor, inklusive leverantörer, konsumenter, logistikleverantörer och banker.
  • 8 av 10 svenskar köper varor från hemmet: Svensk distansförsäljning stod emot recensionen 2009 och växte med 12 procent, vilket motsvarar en försäljning på 2.65 miljarder euro.
  • Banbrytande IT och språkkunskaper: Logistikleverantörer och produktägare kapitaliseraer på ett välutvecklat telekomnät, internetteknik och användandet av ICT och EID för att möjliggöra säkra leveranser och ett kontinuerligt flöde av material och information som en del i försörjningskedjan. 
  • Effektiva tullar: De svenska tullarna har introducerat lösningar som gör det möjligt för företag att på ett enklare och snabbare sätt hantera kundernas beställningar.
  • Avancerade köpare: Svenska industriköpare som AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, SKF, Saab, Scania och Volvo främjar avancerad användning av IT i sina logistiksystem. 

Ann-Sofie Jonsson

Senior Investment Advisor, Logistics (Retail & Tourism) Stockholm Senior Investment Advisor, Logistics (Retail & Tourism), Stockholm
+46 76 803 99 30
E-post ann-sofie.jonsson@business-sweden.se