Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

08 - 588 660 00
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

E-handel på export

Står du inför en utlandssatsning av din webshop? Under denna kurs ger vi råd och vägledning i hur du framgångsrikt kan förbereda ditt företag att bedriva e-handel över gränserna. Särskilt fokus under kursen ligger på de exporttekniska utmaningarna man ställs inför vid onlineförsäljning mot kunder på andra marknader, såsom tull- och momsregler, logistikfrågor och legala aspekter. Teori blandas med praktiska övningar och diskussioner.

Nytt! Omarbetat och utökat material inför 2017 års kurstillfällen som ger mer utrymme för interaktivitet och erfarenhetsutbyten. Medtag egen laptop!

E-handeln har i allra högsta grad blivit global. Möjligheterna för svenska företag att nå ut till kunder över hela världen genom webben har aldrig tidigare varit så stora. Men detta ställer också nya krav på företagen som, för att lyckas bli konkurrenskraftiga globala e-handelsaktörer, måste anpassa sig efter såväl strukturella som kulturella förutsättningar på de olika marknaderna. Begreppet "Go global - Act local" är många gånger avgörande för om man kommer att bli långsiktigt framgångsik med sin e-handel internationellt. Det är därför även viktigt att vara förberedd och sätta en färdig exportstrategi .

Målgrupp: Kursen vänder sig till företag och entreprenörer som funderar på att börja sälja fysiska varor online mot kunder på andra marknader. Den vänder sig även till de som redan har påbörjat sin försäljning online internationellt men som vill förbättra sin exportstrategi. Kursen riktar sig till företag som säljer fysiska varor till privatpersoner (B2C).

Mål: Kursens mål är att ge företaget kunskap om e-handeln ur ett exporttekniskt perspektiv.Vi presenterar verktyg som företaget kan ha stor nytta av i sina förberedelser för att bli framgångsrika och effektiva internationella e-handelsföretag. Kursen ger även utrymme för diskussion och erfarenhetsutbyte.

Obs! Medtag egen laptop till kurstillfället.

Vi tar bland annat upp:

  • E-handeln ur ett exporttekniskt perspektiv; vikten av att förbereda sin internationella expansion online.
  • Vi presenterar Business Swedens kostnadsfria digitala guide: E-handelsguiden, full med relevant information om vad som gäller vid onlineförsäljning till ett flertal intressanta marknader både inom och utanför EU.
  • Go global - act local: Att förstå och välja rätt e-handelsmarknad samt anpassa sitt erbjudande lokalt mot varje marknad är ofta avgörande för att lyckas
  • Legala aspekter vid internationell onlineförsäljning. Köpvillkor och konsumentskydd vid e-handel. Nya lagar och regler inom EU som berör e-handeln. 
  • Den praktiska hanteringen och proceduren kring tullar, moms och dokument vid export
  • Övningar genom praktiska exempel
  • Att hitta internationella logistiklösningar, varulager och returhantering

Var: Denna öppna kurs äger rum i olika städer under 2017. Vänligen klicka i kalendariet till höger för att läsa mer om kursen samt för registrering i specifik stad.

Kostnad: 4 900 SEK exkl. moms. I kursavgiften ingår kaffe, lunch och dokumentation.

Föreläsare: Linda Laszlo Ek och Maria Lundberg, experter och rådgivare inom internationell handel och exporttekniska frågeställningar på Business Sweden.

Anmäl dig här:
10 oktober, Stockholm
28 november, Helsingborg

Linda Laszlo Ek

Stockholm , Stockholm
+46 8 588 663 81
E-post linda.laszlo-ek@business-sweden.se