Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

08 - 588 660 00
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Affärskultur i Japan

Kostym och slips är obligatoriskt för män. Punktlighet är mycket viktigt. Visitkorten behandlas respektfullt. Undvik att få en japan att tappa ansiktet, och bli inte stressad över stunder av tystnad.

Hur hälsar och tilltalar man varandra?

Japaner sinsemellan hälsar på varandra genom att buga, men undantag görs för icke-japaner. Särskilt förstående är engelsktalande japaner. Man kan därför hälsa genom att ta i hand. Den japanska motsvarigheten till Mr och Ms/Mrs är att tilltala någon med efternamn följt av -san. Den formella titeln sätts efter efternamnet. (Japaner som är vana vid internationella kontakter anger ofta att det är OK att tilltala dem vid förnamn men det är alltid artigare att använda deras efternamn följt av -san.)

Finns det några speciella klädkoder?

För män är kostym och slips obligatoriskt. Blazer och byxor ger inte samma seriösa intryck. För kvinnor gäller strikt och elegant klädsel. Under de varma sommarmånaderna tillämpas ”Cool Biz”, ett regeringsinitiativ ämnat att minska energiåtgången. Då accepteras kortärmade skjortor utan kavaj och att man inte bär slips. Officiellt gäller Cool Biz mellan 1 maj och 31 oktober, men tillämpning varierar något efter väder. Om du är tveksam är det dock alltid bättre att klä dig mer formellt.

Vad bör man tänka på i affärsmöten?

Punktlighet är mycket viktigt. Tänk på att komma i tid till alla möten, vilket i praktiken innebär att vara på plats minst fem minuter före utsatt tid. Chefen sitter i mitten av sina medarbetare och besökare placeras med ansiktet mot dörren. Mötet börjar med att man presenterar sig i rangordning och utväxlar visitkort som tas emot med båda händerna och med fördel läggs på mötesbordet framför dig. Anteckna aldrig på ett visitkort i ägarens närvaro! 

I förhållandet kund/leverantör är det alltid kunden som styr.

Formen är lika viktig som innehållet i de första kontakterna med japanska företag. Informera därför innan mötet vilka som kommer, olika medarbetares funktion, samt avsikten med mötet.

Finns det någon särskild förhandlingsteknik som fungerar?

Tänk på följande:

  • Bli inte stressad av tystnad/pauser (som förekommer oftare än i svenska möten).
  • Undvik att få en japan att tappa ansiktet, d.v.s. att tvingas visa att han/hon har fel.
  • Räkna med flera besök i landet innan ni kommer till avslut. Beslutsprocessen tar tid eftersom beslutet måste förankras hos flera personer i japanska, förhållandevis hierarkiska, företag. Du kan själv, trots att du kanske har full beslutanderätt, hänvisa till att du måste stämma av med hemmakontoret om du behöver tänketid eller vill skjuta upp förhandlingen. 
  • Det måste finnas en prutmån i utgångsbudet, d.v.s. utrymme för förhandling och kompromiss.
  • Muntliga överenskommelser bör alltid bekräftas skriftligen.
  • Ett kontrakt upplevs många gånger som en ambitionsnivå snarare än ett juridiskt bindande avtal. Det viktigaste är inte avtalet utan att affären gynnar båda parter.

Vilka övriga koder bör man tänka på?

  • Affärsmoralen är hög och strikta regler gäller. Det förekommer sällan mutor men betänk att Japan har något av en gåvo-kultur. Japanska affärspartners uppskattar att få kulturellt relaterade gåvor, t.ex. svenska godsaker eller någon prydnadssak. Värdet av gåvan kan relateras till vikten av relationen

Källa: "Oskrivna regler" (2003), Industrilitteratur och Business Sweden i Japan

Hideki Hayashi

Project Manager Tokyo Project Manager, Tokyo
+81 3 5562 5005
E-post hideki.hayashi@business-sweden.se

Vill du att vi kontaktar dig?