en bild

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

closing-white
08 - 588 660 00
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Japan: Fyra strategiska framgångsfaktorer i Japan

En omvärdering av er strategi och organisation i Japan skulle kunna upptäcka nya möjligheter för tillväxt och påverka förutsättningen för olika etableringsalternativ eller samarbete med japanska företag mot bakgrund av ett japanskt affärsklimat i förändring.

Det finns skäl för svenska företag att omvärdera sin hållning gentemot Japan. Världens tredje största ekonomi är fortfarande mycket intressant med en stor konsumentmarknad och avancerad tillverkningsindustri. Trots det kan vi observera en tendens bland många svenska företag att falla in i ett passivt förhållningssätt till Japan. Den japanska marknaden har aldrig varit (och är fortfarande inte) en lätt marknad för utländska företag att penetrera, men kan vara mycket givande så länge du lägger ner tillräcklig mycket uppmärksamhet och resurser till marknadsbearbetning. Och det finns tecken på att marknaden håller på att bli mer tillgänglig för utländska företag.

Att ha rätt lokal representation och att göra regelbundna besök är viktiga framgångsfaktorer på den japanska marknaden. En omvärdering för upprättandet av ett helägt dotterbolag, öka försäljningen genom oorganisk tillväxt eller samarbete med japanska partners är potentiellt intressanta alternativ att överväga mot bakgrund av ett japanskt affärsklimat i förändring. Den här rapporten syftar till att kortfattat beskriva det förändrade landskapet och erbjuda några strategiska alternativ avseende etableringsform och partnerskap under olika faser av marknadsutveckling i Japan.

 Ladda ner rapporten.

Dokumentinformation
Datum: 19 dec 2016
Storlek: 1,3 MB(pdf)
Ladda ner