en bild

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

closing-white
08 - 588 660 00
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Accelererad etablering för Joliv i Spanien

joliv_top
Joliv var övertygade om att de behövde påbörja sin internationella resa 2016 för att kunna bibehålla sin höga tillväxttakt och bli ännu mer konkurrenskraftiga.

Joliv grundades 1999 i Västerås med målet att öka kvaliteten på vården i Sverige. Sedan dess har Joliv utvecklat flera mjukvarulösningar som ger stöd till verksamheten samt ökar kvaliteten och effektiviteten inom vårdsektorn. Jolivs fokusområden är hemtjänst, avancerad hemsjukvård och omsorgsboenden, och under 2016 hade bolaget en omsättning på 14 MSEK och 14 anställda.

Vinnaren tar allt

-Vi är antagligen bäst i världen inom vårt verksamhetsområde och expertis. Samtidigt lever vi i en ekonomi där vinnaren tar allt och där en global spelare kan komma in på vår hemmarknad och svepa undan oss imorgon, säger Christian Strömblad, ägare och affärsutvecklingschef på Joliv.

Företaget har växt med 30 procent per år under de senaste åren och har flera gånger fått utmärkelser för att vara det snabbaste växande företaget i Västmanland. Framgången har dock inte alltid varit lika påtaglig. När Strömblad köpte Joliv 2002, och under många år framåt, var intresset från marknaden måttlig. På grund av digitaliseringsboomen och en åldrande befolkning som önskar att bo hemma längre har det på senare år blivit möjligt för Joliv att växa sin verksamhet i Sverige.

Joliv sammarbetar idag med alla de stora nyckelaktörerna på den svenska marknaden och under våren 2017 meddelade Attendo att Joliv blir deras strategiska partner gällande verksamhetsstöd, inte bara inom hemtjänst, utan även inom omsorgsboenden.

-Med Attendo kommer vi kunna växa inom Skandinavien, men vi behöver se längre än så. Vår produkt är skalbar och lätt att implementera på nya marknader. Vi har liknande utmaningar i hela västvärlden med en åldrande befolkning och behoven av bra digitala lösningar som hjälper företag och organisationer att bli mer effektiva, hantera finansiella resurser, arbetskraft och öka kontrollen av sin verksamhet är stora, säger Strömblad.

Första stegen på den internationella resan

Joliv har sedan 2016 varit i kontakt och samarbetat med representanter från Business Sweden, både lokalt i hemstaden Västerås och liksom i Spanien, där man har fått stöd med sin internationalisering. Joliv har deltagit i Steps to export-programmet i Västerås lett av Business Swedens regionala exportrådgivare där man har fått möjlighet att diskutera sina specifika fall samt utbyta kunskap och erfarenheter med andra företag. Parallellt har Joliv tillsammans med Business Swedens lokala kontor i Madrid också aktivt arbetat med ett projekt vars syfte är att undersöka den spanska marknaden och Jolivs potential där. Fokus för den första fasen i projektet var den spanska sektorn för omsorgsboenden och den andra fasen var inriktad mot hemtjänst.

-Som komplement till vår analys träffade vi även ett stort antal potentiella kunder från sektorn, både stora och små, och tog med oss bra insikter från det. I början av projektet var jag förvånad och imponerad av hur långt den spanska sektorn var utvecklad inom det här segmentet. Under projektets gång kunde vi tillsammans med Business Sweden hitta vår specifika nisch och passande strategi för att komma in på marknaden, säger Strömblad.

Resultat på riktigt

-Vi påbörjade internationaliseringsprojektet i Spanien eftersom vi kände oss redo och fick ett bra och professionellt intryck av Business Swedens team i Madrid. De har bred kunskap från hälsovårdssektorn och ett bra nätverk som har varit väldigt användbart för oss. De förstår också våra behov och lösningar samt arbetar proaktivt och på ett lösningsorienterat sätt för att skapa resultat på riktigt för oss som företag. Jag är verkligen imponerad, säger Strömblad.

Som ett resultat av samarbetet med Business Sweden har Joliv nu en pågående dialog för partnerskap inte bara i Spanien, utan också i Latinamerika. Dessutom har några av de viktigaste aktörerna på den spanska marknaden visat intresse för Jolivs lösning och pilotprojekt har blivit identifierade hos potentiella kunder.

-Utan Business Swedens hjälp hade den här resan tagit mycket längre tid för oss, avslutar Strömblad.

albin_larsson_web_006

Albin Larsson

Consultant Madrid Consultant, Madrid
+34 91 444 26 00
E-post albin.larsson@business-sweden.se