08 - 588 660 00
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

E-handel på export

23 mar 2017 9:00 - 15:00
Stockholm
Registreringen har stängt. Var vänlig och kontakta oss för mer information.
Under denna kurs ger vi råd och vägledning i hur du framgångsrikt förbereder ditt företag att bedriva e-handel över gränserna. Särskilt fokus under kursen ligger på de exporttekniska utmaningarna man ställs inför vid onlineförsäljning mot kunder på andra marknader, såsom tull- och momsregler, logistikfrågor och legala aspekter. Teori blandas med praktiska övningar och diskussioner.

Nytt! Omarbetat och utökat material inför 2017 års kurstillfällen som bland annat ger mer utrymme för interaktivitet och erfarenhetsutbyte.

Export via e-handel – nya möjligheter och utmaningar

E-handeln har i allra högsta grad blivit global. Möjligheterna för svenska företag att nå ut till kunder över hela världen genom webben har aldrig tidigare varit så stora. Men detta ställer också nya krav på företagen som måste anpassa sig efter de lokala förutsättningar som råder på de olika marknaderna. Att vara väl förberedd och sätta en färdig exportstrategi underlättar en långsiktig framgång internationellt.

Vi tar bland annat upp:

  • E-handeln ur ett exporttekniskt perspektiv

  • Vi presenterar Business Swedens kostnadsfria nättjänst E-handelsguiden, full med relevant information om vad som gäller vid onlineförsäljning till 20 olika länder både inom och utanför EU.

  • Go global - Act local: Att förstå och välja rätt e-handelsmarknad samt anpassa sitt erbjudande lokalt mot varje marknad är ofta avgörande för att lyckas

  • Legala aspekter vid internationell onlineförsäljning. Köpvillkor och konsumentskydd vid gränsöverskridande e-handel, bl.a. om nya eller kommande regler som förändrar förutsättningarna vid onlineförsäljning inom EU

  • Den praktiska hanteringen och proceduren kring tullar, moms och dokument vid export

  • Saker att tänka på vad gäller lämpliga logistiklösningar, varulager och returhantering

  • Övningar genom praktiska exempel

  • Att hitta internationella logistiklösningar, varulager och returhantering

Obs! Medtag laptop till denna kurs!

Målgrupp
Kursen vänder sig till företag och entreprenörer som funderar på att börja sälja fysiska varor online mot kunder på andra marknader. Den vänder sig även till de som redan har påbörjat sin försäljning online internationellt men som vill förbättra sin exportstrategi. Kursen riktar sig framförallt mot företag som säljer fysiska varor till privatpersoner (B2C).

Mål
Kursens mål är att ge kunskap om e-handeln ur ett exporttekniskt perspektiv. Vi presenterar verktyg som företaget kan ha stortr nytta av i sina förberedelser för att bli framgångsrika och effektiva internationella e-handelsföretag. Kursen ger även utrymme för diskussion och erfarenhetsutbyte.

När: 23 mars 2017 i Stockholm mellan kl 09:00-15:00. (Registrering, kaffe & frukostfralla från kl 08:40). 

Utbildningen äger även rum vid andra tillfällen i följande städer under 2017, se nedan och klicka på datumen för att gå till de tillfällena istället (fler städer kan bli aktuella):

Stockholm: 10 oktober
Borås: 4 maj
Helsingborg: 28 november

Var: Business Sweden, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm 

Kostnad: 4 900 SEK exkl. moms. I kursavgiften ingår kaffe med frukostfralla, lunch och dokumentation.

Föreläsare: Linda Laszlo Ek och Maria Lundberg, experter och rådgivare inom internationell e-handel och exporttekniska frågeställningar på Business Sweden.

 

ANMÄL DIG HÄR:

Linda Laszlo Ek

Stockholm , Stockholm
+46 8 588 663 81
E-post linda.laszlo-ek@business-sweden.se